بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹
آواربرداری موفق از یک زلزله ۶ ساله ؛

پژو پارس چه بر سر ایران خودرو آورده بود؟ 

پژو پارس چه بر سر ایران خودرو آورده بود؟ 
خروج خودروی غیر استاندارد و زیان‌ساز پژو پارس از چرخه تولید، در یک سال گذشته، به مطالبه عمومی سهامدار ایران‌خودرو تبدیل شده بود. طبق آمار، پژو پارس، به دلیل اشتباه نهاد‌های تنظیم‌گر در نحوه قیمت‌گذاری دستوری، با افزایش تقاضای غیر مصرفی در ۵ سال گذشته مواجه شده بود که همین عامل پارس را به پرفروش‌ترین محصول و در عین‌حال زیان‌سازترین خودروی تولید شده در ایران تبدیل کرده بود. 
کد خبر : ۲۸۳۲۴۵

به گزارش بورس نیوز؛ خروج خودروی غیر استاندارد و زیان‌ساز پژو پارس از چرخه تولید، در یک سال گذشته، به مطالبه عمومی سهامدار ایران‌خودرو تبدیل شده بود. طبق آمار، پژو پارس، به دلیل اشتباه نهاد‌های تنظیم‌گر در نحوه قیمت‌گذاری دستوری، با افزایش تقاضای غیر مصرفی در ۵ سال گذشته مواجه شده بود که همین عامل پارس را به پرفروش‌ترین محصول و در عین‌حال زیان‌سازترین خودروی تولید شده در ایران تبدیل کرده بود. 

 
شاهکار مدیریت و کارکنان ایران خودرو

اما شاهکار مدیریت و کارکنان ایران خودرو در آن‌جا آشکار می‌شود که بدانید با وجود پیچیدگی‌های فنی توقف تولید پارس بدون تاثیر در تیراژ تولید و عرضه محصولات ایران خودرو رخ داده است. مدیریت ایران خودرو ضمن خروج کم‌ریسک پارس از خط تولید توانست هنرمندانه از ادامه زیان‌سازی این محصول، جلوگیری کند. اما این همه ماجرا نیست، چون خودرو‌های جایگزین پارس روی خطوط تولید ایران خودرو عمدتا خودرو‌هایی با حاشیه سود مطلوب‌تر هستند و در نتیجه نوید حرکت این شرکت به سمت سودآوری را می‌دهند. 
 
آمار از زلزله پژو پارس چه می‌گوید؟ 
بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، دستاورد‌های مالی و اقتصادی توقف تولید پارس و پایان زیان‌سازی این محصول، بسیار زیاد است. به عنوان نمونه، تجمیع زیان ناشی از تولید پارس نشان می‌دهد تولید این محصول در ۶ سال گذشته بیش از ۵۱ همت زیان در صورت‌های مالی ایران‌خودرو ساخته است، فاجعه‌بارتر آن‌که این رقم ۴۵ درصد از کل زیان انباشته ایران خودرو را به خود اختصاص داده است. تنها در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۳ همت از زیان ایران خودرو، یعنی برابر با ۳۵ درصد زیان این شرکت، ناشی از تولید این خودروی زیان‌ساز بوده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.